Het komt zelden voor dat we reclame op bussen een tweede blik gunnen, maar dat betekent niet dat busreclame niet werkt. Integendeel, als je het creatief gebruikt (in plaats van gewoon een saaie foto met een tekst op een bus te plakken), kan het viral gaan en een enorm bereik genereren. Er zijn tal van redenen om bus advertenties in te zetten.
Er zijn voldoende bussen
Er zijn beperkte mogelijkheden voor buitenreclame voor bijvoorbeeld billboards en andere typen buitenreclame. Bussen zijn er echter genoeg. Zowel in drukke stedelijke gebieden als rustige dorpen.
Busreclame is effectief en betaalbaar
Busreclame is zowel effectief als betaalbaar. Het staat bekend als een van de meest kosteneffectieve advertentiekanalen.
Wees creatief met bus reclame
Laat het feit dat het een bus is los, verander het perspectief waardoor mensen wel twee keer moeten kijken. Simpelweg omdat ze niet begrijpen waar ze naar kijken. Gebruik de deuren, wielen, ramen, lichten, uitlaat of een ander onderdeel van de bus. Zorg ervoor dat de bus niet meer op een bus lijkt.
Enkele fantastische voorbeelden van adverteerders die het hebben begrepen:
– De wielen als ogen van Donald Trump (Amerikanen, ga naar de stembus!)
– De uitlaat als mond die rook uitblaast (Stop met roken!)
– De deur als bek van een haai (National Geographic)
Dit zijn slechts enkele voorbeelden maar er zijn er honderden al dan niet duizenden.
Gebruik de omgeving van de bus
Met creativiteit alleen kom je er over het algemeen niet. Bedenk goed wie je bus zal zien en waar hij of zij je bus zal zien. Is er misschien een mogelijkheid om de omgeving van de bus te betrekken bij je advertentie? Over het algemeen kunnen consumenten het enorm waarderen als zij zich gevoeld en begrepen voelen maar ook als ze op een ludieke manier in de maling worden genomen. Maak een locatiespecifieke verwijzing om verbinding te leggen. Dit zijn allemaal kleine manieren om ervoor te zorgen dat je potentiële klanten je merk en boodschap onthouden.
Gebruik bus kleur
Iedereen herkent de standaard kleur van de openbaar vervoerder in een bepaalde stad. Alle Rotterdammers weten dat de bussen van RET grijs zijn. Zorg ervoor dat je advertentie in niets lijkt op de standaardbus, alleen zo val je op.
Vertel een verhaal op je bus
Storytelling, maar dan op een bus. Storytelling is het vertellen van een verhaal aan je doelgroep. Heb jij een doelgroep waarvan je weet dat die keer op keer dezelfde buslijn neemt. Vertel een verhaal. De eerste weken vertel je ‘hoofdstuk 1’, vervolgens ga je door met ‘hoofdstuk 2’ op dezelfde buslijn. Maak een knipoog naar ‘hoofdstuk 1’, zo betrek je de doelgroep en geef je hen het gevoel onderdeel te zijn van je merk.